Anul trecut la Bucharest International Air Show #bias2016 au fost prezente și Forțele Aeriene ale Cehiei cu un avion JAS 39 Gripen fabricat de firma suedeză Saab. Din păcate acesta a avut o problemă tehnică și nu doar că nu a mai evoluat, dar nici macăr nu a fost expus în zona dedicată expoziției statice.
Anul acesta Forțele aeriene ale Ungariei au venit la Aeroportul Internațional București Băneasa – “Aurel Vlaicu” cu un Saab Jas 39 Gripen și din fericire ei au reușit să facă demonstrații. A fost un spectacol aerian reușit de la care vă prezint câteva imagini foto-video cu acrobațiile acestui interesant avion.
JAS 39 Gripen (în română: Grifon) este un avion multirol cu greutate redusă, monomotor, fabricat de compania aeronautică SAAB din Suedia. A fost dezvoltat pentru a înlocui avioanele Saab 35 Draken și 37 Viggen în cadrul Forțelor Aeriene Suedeze (Flygvapnet). Gripen este dotat cu aripă delta, ampenaj tip rață (denumit și canard), un design care conferă stabilitate și un sistem electronic de control automat (în engleză: fly-by-wire).
Secvențe video din evoluția aeriană a JAS 39 Gripen :
Vă recomand să citiți: MiG 29 Fulcrum la Bucharest International Air Show – BIAS 2017
„JAS” este abrevierea de la Jakt (aer-aer), Attack (aer-sol) și Spaning (recunoaștere). Mai mic decât alte avioane similare, Gripen are o viteză maximă de Mach 2. Opt puncte de acroșare exterioară pentru armament îi permit să transporte o mare varietate de bombe și rachete, avionul fiind dotat și cu un tun automat Mauser BK-27 de calibrul 27 mm.
Motorul său Volvo-Flygmotor RM12, derivat din modelul General Electric F404 folosit și de F/A-18 Hornet (prezent anul trecut la Bucharest International Air Show), dezvoltă o forță de tracțiune de peste 80 kilonewtoni folosind sistemul de postcombustie, raportul tracțiune-greutate fiind de 0,97.
Rază de luptă cu arme aer-sol și aer-aer: >1200km (>650Nm) (927 km). Gripen a fost proiectat pentru o rată de coborâre rapidă și o aterizare scurtă, cu oprire rapidă. Ampenajul rață poate fi bracat la unghi mare în jos pentru a fi utilizat ca frână aerodinamică. Aripa delta este prevăzută cu voleturi și elevoane pentru a redirecționa forțele aerodinamice formate în jurul său.
Piesele avionului provin 67% de la furnizori suedezi sau europeni și 33% din Statele Unite ale Americii.
Alte fotografii cu JAS 39 Gripen pot fi văzute la Galeria Foto
- Concursul Foto GCCA Concrete in Life 2024/2025 – prezinta frumusetea betonului - 3 November , 2024
- Cum sa alegi cel mai bun card memorie SD 2TB - 2 November , 2024
- Midjourney lanseaza un editor foto: Editare creativa la indemana tuturor - 31 October , 2024